The thousand Islands; Harapan - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van phwgerlof - WaarBenJij.nu The thousand Islands; Harapan - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van phwgerlof - WaarBenJij.nu

The thousand Islands; Harapan

Door: Pauline

20 Februari 2016 | Indonesië, Jakarta Pusat

Nog even een kleine update voor het thuisfront. Afgelopen weekend ben ik met mijn twee Nederlandse huisgenoten naar The Thousand Islands geweest, naar het eiland Harapan om precies te zijn. We vertrokken zaterdag ochtend erg vroeg (om 5 uur stonden we klaar om door Uber opgepikt te worden, de goedkopere versie van de taxi). Na een klein uurtje rijden kwamen we uit bij de haven. Dat het een echte vishaven is kan je niet omheen, de vislucht kwam ons gelijk al tegemoet. Om op de goede boot te komen, moesten we eerst over vier andere boten heen lopen/klimmen, uiteraard de normaalste zaak van de wereld. Natuurlijk waren wij als echte Nederlanders op de afgesproken tijd op het schip, waar we nog rustig anderhalf uur hebben gewacht voordat we daadwerkelijk vertrokken. Gelukkig had een groep jongens een gitaar en een trommel meegenomen, dus wij hebben ons aardig vermaakt. Op de boot viel het ons al op dat wij de enige westerse toeristen waren.

Vlak voor de middag kwamen we na een stormachtige reis uit op het zonovergoten eiland Harapan. De haven lag vol met kleine kleurrijke vissersbootjes/toeristenbootjes. De trip was voor ons geregeld door een Indonesisch huisgenootje Ai, ik denk niet dat we hier anders ooit terecht waren gekomen. Onze 'reisleider' sprak geen woord Engels, en het was dat Ai hem had overgehaald, want eigenlijk durfde hij ons niet te ontvangen. Het huis was een typisch Indonesisch huis, met letterlijk maar twee meubels binnen; de tv en de tvkast. De woonkamer bestond uit een tapijt op de grond, in de slaapkamers lag een matras en een kussen, en in de badkamer had je naast het beruchte gat in de grond twee grote emmers om je mee te douchen. Maar wij hebben ons hier prima vermaakt 

Na wat gegeten te hebben, kwam de reisleider ons weer ophalen. Mijn Bahasa kwam goed van pas, hij begon te glunderen en te lachen toen ik hem vertelde dat het eten Enak was (lekker). Vervolgens nam hij ons, samen met nog 4 andere toeristen (twee wat jongere Indonesische stelletjes) mee op een boottrip. Lekker snorkelen, zonnen en eilandhoppen. Hoewel het koraal zo dood als wat is, heb ik wel heerlijk genoten van het warme water, wat visjes, parelwitte stranden en het drinken van een kokosnoot. 's Avonds nog een kleine barbecue gehad en de volgende ochtend hebben we een klein rondje op de bananenboot gemaakt. Ik zeg, een prima weekendje zo!